تبلیغات
یَوْمُ الْقِیَامَة،روز رستاخیز(فرجام شناسی)
یَوْمُ الْقِیَامَة،روز رستاخیز(فرجام شناسی)
http://s6.picofile.com/file/8216047318/cooltext141250506833036.png
انسان وقتی در رابطه با مرگ فکر می کند دو سوال به مغز او خطور می‌کند:
اول اینکه انسان بعد از مرگ آیا زندگی خواهد داشت یا نه؟ 
دوم اینکه آیا قبل از اینکه قیامت به پا شود( چون می دانیم قیامت با وقوع حوادثی به پا خواهد شد و ما به عیان می بینیم هنوز ازآن حوادث چیزی اتفاق نیفتاده )درحالی که عده ای از دنیا رفته اند و در میان ما نیستند این انسانها بعد از مرگ چه نوع زندگی دارند؟
از روزگار قدیم انسان در مواجهه با مرگ این سوال را از خود می پرسیده که آیا در ورای این زندگی کوتاه، حیات جاویدی وجود دارد یا نه؟
او برای پاسخ این سؤال اساسی،در بعضی مواقع درمانده می ماند و چون نحوه خلقت خودرا فراموش می کرد،راه فکر را (که باید بیندیشد وبگوید آن قادر و توانایی که اورا خلق کرده در حالی که نبود،می توانداورا دباره زندگی بخشد و حیات جاوید دهد)می بست.
دراین میان عده ای بیراهه رفتند ومنکر معاد وزندگی جاوید شدند وگفتند:انسان غیر از این دنیا دیگر حیات ندارد از این رو برای رسیدن به دنیا از هیچ گونه جنایتی بر همنوعان خود دریغ نکردند.
وعده ای دیگر راه صواب را پیش گرفتند وقوه تعقل را بکار بستند و با دیدن آیات ودلایل مرگ وبعث از قبیل تغییر فصل ها ورشد ونمو گیاهان وسپس ازبین رفتن آنها وباز به وجود آمدن آنها وسایر نشانه های مرگ وحیات،به این نتیجه رسیدند که انسان با این عظمت وامتیازیکه از سایر موجودات دارد،ممکن نیست برای مدتی که بعد از آن فنا ونابودی است واصولاٌ امکان تصادف واتفاق را به طور کلی،غیر قابل قبول می دانند.چرا که وجود نظم با وجود اتفاقی بودن خلقت محال است البته بحث در رابطه با اثبات صانع ومعاد در کتب فلسفی به طور مفصل آمده واین از حوصله بحث ما خارج است اما اشاره ای در اینجا نمودیم تا یاد آوری آن ما را در فهم صحیح مطالب یاری نماید.
واما در مورد حیات بعد از مرگ،شواهدی زنده وقابل قبول بدست آوردند که همگی حاکی از وجود زندگی بعد از مرگ می باشد مثلاً خواب دیدن عده ای از اشخاص را که از دنیا رفته اند وصحبت با آنها در رابطه با زندگی آنان در عالم برزخ وحتی عده ای از انسانها که در اثر تصادف رانندگی یا حوادث دیگر به کما رفته اند وبعد از چند ماه به هوش آمده از عالم برزخ سخنانی می گویند که همه وجود عالمی را به نام برزخ به اثبات می رساند.
قرآن مجید در سوره مبارک النبأ برای اینکه راه عقل منکرین معاد را بکار اندازد آنها را دعوت به تعقل دررابطه با نظام آفرینش می کند.
مرحوم علامه طباطبایی مفسر کبیر در ذیل آیات شریفه ی عَمَّ یَتَسَاءلُونَ (۱)عَنِ النَّبَإِ الْعَظِیمِ (۲)... می گوید در این آیات از طریق فکر در نظام آفرینش مشرکین را به زندگی پس از مرگ رهنمون می سازد.
                                          (مطالب بالا برگرفته از کتاب سفر به عالم برزخ نوشته علی رضا اسدالهی فرد می باشد)
http://s3.picofile.com/file/8216107584/810_Hadis_202.jpg



ارسال در تاریخ چهارشنبه 15 مهر 1394 توسط علیرضا کمرکی فراهانی
قالب وبلاگ